måndag 10 maj 2010

Från gröna fantastiska Paris till gråa trista Åland..!

Nu är jag tillbaka efter en underbar vecka i Paris! :D Fransmännen må vara sliriga, men ack så mysiga!

Det var ju faktiskt första gången som jag flög nu, och jag kan ju bara säga att jag tyckte det var skitskoj! En sån rolig känsla! ^^

Här får ni en liten summering av veckan (samt hur mycket choklad jag åt per dag)

Söndag: Besökte Notre Dame. Vandrade på Champs-Élysées och såg ett Louis Vuitton varuhus som det var väldigt lång kö för att gå in till!

Mat: croissants, baguetter, vitt bröd, choklad-glass för 11€ (Häagen-dazs, tummen upp!), ratatouille, chokladkaka.

Måndag: Var till Opera huset (lite för länge, men det var väldigt vackert!). Åt pizza på en gata där vi senare insåg att det fanns massor med prostituerade och sex-butiker! Tappade bort varandra plus en väska i tunnelbanan. Gick på bio och såg Remember Me med Robert Pattinson, den var jättebra!! :D
Mat: Pain au chocolate, pizza, flingor (med choklad bitar i), kyckling, chips.

Tisdag: Besökte Musé d'Orsay och flörtade med galna spanjorer, picknick vid la Tour Eiffel och någon råkade visst kasta en stol också.. Och så gav vi mat till otacksamma uteliggare som bara ville mata fåglarna! På kvällen såg jag en Lejon Kungen musikal! (som hade varit på Broadway, det ni!) Otroligt bra, blev riktigt imponerad, var kanske det bästa på resan! ^^

Jag, Simba och Josse

Mat: vitt bröd (utan pålägg, eftersom dom inte hade något!), macka, joggis, muffins med choklad, microvärmd kladdkaka, paj, crêps au chocolate, joggis.

Onsdag: Besäkte Mona-Lisa på Louvren och träffade på riktigt sliriga spanjorer, besökte Moulin Rouge (!! :D) och gick sedan mot Sacre Coeur (vilken utsikt!) och såg mannen-utan-huvud-med-bara-en-peruk-mellan-axlarna igen! Han var verkligen läskig, och han levde till och med!!
Mat: Vitt bröd med nutella, macka, kladdkaka, äppelpaj, pizza.


Torsdag: Besökte den otroligt galna (och gamla) vice borgmästaren som tvingade oss att gifta oss! Åt lunch i skolan med typ 3 efterrätter!! Och senare var det dags för "middag" i skolan (bestående av typ kakor..)
Mat: rostat vitt bröd, kött, potatismos, baguetter, sallad (första gången på hela veckan!)chokladkaka, mandelkaka, något sockerkaka liknande, mellis kakor med vit choklad, jordgubbar, paj, pizza, varm choklad.

Fredag: Pick-nickade med svenska skolan utanför Louvren och matade fåglar direkt ur handen. Så sött! Efter att ha blivit attackerad av en hulahula ring några gånger var det dags för "stads rallyt". (inte så skoj..) och efter det var det dags för maraton genom Paris med Binci och Anna för att köpa souvenirer! Kollade senare på det blinkande Eiffel Tornet på håll! Mycket vackert! Sov sedan i ca 3 timmar eftersom jag följande morgon måste upp typ 5 för att packa klart!
Mat: Pain au chocolate, croissants, russinkaka, macka, chokladkaka, paneras fisk och runda pommes frites, en till mycket mättande chokladkaka och en joggis! Somnade proppmätt!

Som ni märker var det inte en enda dag utan vitt bröd och choklad! Det är Frankrike det!

Åkte ju hem sen på lördagen. En sorglig stund för oss alla! Men roligt hade vi det, och snart tänker jag åka tillbaka! Jag lärde ju mig hitta så bra där med métron! Åkte från centrum av Paris till utkanten helt ensam! *stolt* åkte även till skolan ensam några dagar! Så nog tror jag att jag skulle klara mig! ;)

Coola brudarna framför Notre Dame får avsluta detta evighets långa inlägg! (höh..)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar