onsdag 8 augusti 2012

Jag vet verkligen inte

Jag står kvar på samma ställe som för ett år sen. Kanske till och med samma som för två år sen, eller ännu längre. Jag har fortfarande alldeles för många alternativa framtidsyrken. För lite mindre än ett år sedan blev jag lättad över att jag äntligen hade bestämt mig för att ta ett mellan år på en folkhögskola. Få fundera ett år till på vad jag sen verkligen vill utbilda mig till. Nu har det snart gått ett år, och jag vet fortfarande lika lite, kanske till och med mindre.

Att välja folkhögskola var lättare, även om min lista innehöll ca 30 skolor. Men det valet gäller ett år av mitt liv, och jag behövde bara fokusera på nåt jag tyckte verkade roligt. Det här valet kommer påverka hela min framtid. Och visst, man kan börja en utbildning, ångra sig, hoppa av, och börja på någon annan. Men då har man ju slösat bort ett helt år på det. Och jag kan inte slösa bort ett år på att testa varje utbildning jag funderar på. Då kommer jag hinna bli pensionär innan jag ens har blivit färdigutbildad.

Sen är ju frågan hur mycket jag är redo att satsa? Bara för att jag är otroligt intresserad av något betyder inte att jag är bra på det. Men det är ju därför man går i skola. Men att utbilda mig till något jag redan har förkunskaper om är ju alltid lättare, och på ett sätt ett säkrare kort. Men vad är bättre?

De här funderingarna kom tillbaka till mig i går kväll när jag fastnade vid de gamla katalogerna från SACO mässan. Satt uppe till halv tre tror jag. Och nu har jag googlat på en massa utbildningar, men gav upp ganska snabbt när jag insåg att listorna blev alldeles för långa och jag inte längre orkade läsa igenom dem. Istället började jag leta efter intressetester. Men efter att ha gjort ca sju stycken insåg jag att jag inte kommer så mycket längre här heller. Så mycket vet jag, vilka områden jag vill jobba inom, och det är allt man får reda på i dessa tester. Men inom varje område finns ju hundratals yrken! Så då är jag tillbaka på ruta ett igen.

Jag önskar att det fanns någon allvetare inom yrkesvärlden som jag kunde berätta precis allt för. Och sedan skulle denne person kunna rabbla upp yrken som skulle passa mig. Eller egentligen vill jag att den här personen bara ska tala om för mig vilket yrke jag ska ha, utan valmöjligheter. Säga att det bara finns ett yrke som passar mig. För jag orkar inte göra det här valet själv. Inte med så här många valmöjligheter och så stor risk för att göra fel.

1 kommentar:

  1. satsa på nåt du vill och som verkar roligt, läs på om yrken och platser där man kan jobba när man är färdig och se vad du känner för! och klart att du kan ta risken att vara dålig på nåt, det gör jag genom att läsa socionom. ´jag vet bara vad det innebär, och att jag älskar ämnena man läser och yrkena man får, men jag kan ju fortfarande vara kass på det! men man måst utmana sig själv för att utvecklas och hitta nya saker. du fixar det och du har ju ännu ett år på dig! ;)

    SvaraRadera